Kazan sistemlerinde bir çok yakıt kullanılmaktadır. Tüm yakıtlar yanma işlemleri süresince alev duman boruları içerisinde tortu , kurum ve istenmeyen birikintiler oluşturur.
Bu oluşan tabakalar boru içerisindeki ısı iletimini düşürür. İletimi sağlanamayan bu ısı, baca yoluyla dışarıya atılmış olur. Bu küçümsenmeyen enerji kayıpları %10 ile % 50 oranlarında değişmekte ve daha fazla yakıt yakılmaktadır. İletimi sağlanamayan bu ısı, baca yoluyla dışarıya atılmış olur.Bu küçümsenmeyen enerji kayıpları %10 ile % 50 oranlarında değişmekte ve daha fazla yakıt yakılmaktadır.
TORTU KALINLIĞI |
ISI KAYBI |
YAKIT ARTIĞI |
0.8 MM |
% 12 |
% 2,5 |
1,6 MM |
% 24 |
% 4,5 |
3,2 MM |
% 47 |
% 8,5 |
4,8 mm |
% 69 |
% 12,5 |
% TASARRUF MİKTARINA GÖRE kg OLARAK SAĞLANAN YAKIT TASARRUFU
YAKIT TÜKETİMİ |
% 2,5 |
% 4,5 |
% 8,5 |
%12,5 |
10 TON |
250kg |
450kg |
850kg |
1250kg |
30 TON |
750kg |
1350kg |
2550kg |
3750kg |
50 TON |
1250kg |
2250kg |
4250kg |
6250kg |
150 TON |
3750kg |
6750kg |
12750kg |
18750kg |
300 TON |
7500kg |
13500kg |
25500kg |
37500kg |
500 TON |
12500kg |
22500kg |
42500kg |
62500kg |
Kazanın içerisinde bulunan alev duman borularının iç yüzeylerinde oluşan sert kurum tabakasının özel tomarlama makineleriyle temizlenmesi işlemine denir. Bu işlem düzenli olarak yapılmalıdır.
{Gallery dir='makale-1'}
Kazanın cehennemliğinde yanan kömürün alev ve dumanları, kazanın içindeki borulardan geçerek kazanın iç haznesinde bulunan suyu ısıtmaktadır. Isınan su da sirkülasyon pompasıyla sistemdeki peteklere ulaşmaktadır.
Boruların yüzeyinde oluşan tortular, alevin ısısını suya tamamen iletmesini engellemektedir. Bu iletilemeyen ısı, bacamızdan yani cebimizden dışarı atılmaktadır. Bu küçümsenmeyecek kayıp %10 ile %50 arasında değişmektedir.